Ieder voorjaar badkamers en toiletten, elk najaar keukens voor woningcorporatie Woonpalet

In het voorjaar badkamers en toiletten renoveren. En in het najaar zijn de keukenrenovaties aan de beurt. Dat is al heel wat jaren zo bij Woonpalet in Zeewolde. “Van der Leij heeft zijn werkzaamheden voor deze corporatie daar precies op afgestemd.
En tegelijk doen we ook het dagelijks-, mutatie- en planmatig onderhoud voor Woonpalet. Al zo’n jaar of 15, dus dat we goed op elkaar zijn ingespeeld, kun je wel rustig zeggen,” zegt werkorganisator Tim Kuijpers van Van der Leij Onderhoud & Restauratie.

Woonpalet is een woningcorporatie met zo’n 2.100 huurwoningen in Zeewolde. De woningcorporatie zorgt voor goede en betaalbare woningen in prettige buurten. Huishoudens met een smalle beurs, kwetsbare mensen, starters, gezinnen en alleenwonenden kunnen op Woonpalet rekenen. En Woonpalet rekent op Van der Leij. Met recht: de ‘rapportcijfers’ die de huurders van Woonpalet geven aan de corporatie en haar aannemer zijn duidelijk bovengemiddeld.

Keuzemogelijkheden voor bewoners

“In de eerste helft van het jaar renoveren we badkamers en toiletten voor Woonpalet. Vorig jaar waren dat er een heleboel, dit jaar doen we 19 badkamers en badkamer/toilet-combinaties, plus 13 losse toiletten. Daarnaast is er dan nog het nodige kleine renovatiewerk, zoals washokken en invalidentoiletten.

De bewoners kunnen, voorafgaande aan de renovatie, zelf uit optiepakketten kiezen in de showroom van Woonpalet. Zo is er keuze uit verschillende kleuren tegels. En uit verschillende kranen, bijvoorbeeld. Een kleurkeuze wordt consequent doorgezet: badkamer en toilet krijgen per woning dezelfde kleurstelling,” vertelt Tim Kuijpers.

Keukenrenovaties

Ná de bouwvak zijn dan de keukens aan de beurt. Kuijpers: “Bij Woonpalet kunnen huurders, uiteraard onder bepaalde voorwaarden, zich aanmelden voor een nieuwe keuken. Per jaar neemt Woonpalet een bepaald aantal keukens op in de begroting. Dat aantal verschilt per jaar. Wie zich aanmeldt voor een nieuwe keuken komt op een lijst te staan. De uitvoeringslijst wordt samengesteld aan de hand van de leeftijd van de aangemelde, te vervangen keukens. Wie buiten de definitieve lijst valt komt op de lijst voor het jaar daarop.”
Een transparant en klantgestuurd systeem, dat zich bewijst in de praktijk.

Bewonerscontact

Tevreden huurders is voor Woonpalet de belangrijkste doelstelling. Een belangrijk aspect bij onderhoud en renovaties is dan ook de omgang met de bewoners door het team van Van der Leij en zijn onderaannemers. “Wij sturen actief op tijdige en heldere communicatie, goede omgangsvormen en altijd goed rekening houden met de huurders,” zegt Tim Kuijpers. “Dat zien wij en Woonpalet terug in de positieve KWH-cijfers. KWH is het landelijke kennis- en kwaliteitscentrum voor en door woningcorporaties. Het KWH doet onderzoek naar klanttevredenheid bij huurders van corporaties en faciliteert hen om steeds initiatieven te nemen om een klantgerichte organisatie te zijn en te blijven. Daar werken wij graag aan mee!”

Een kijkje in de keuken bij Van der Leij voor woningcorporaties